12.02.2014

Good Stuff || 08

Mały update z ciekawymi linkami: 
Sheldon's Portfolio Art School - znalazłam ten kanał przypadkiem, i o ile koleś nie mówi zbyt wiele, i uczy podstaw, to muszę przyznać że słuchanie tego podczas pracy bardzo poprawia mi humor xD Te filmiki na jego kanale to tylko takie podglądy workshopów, ale można nawet z tych krótkich kawałków wyłapać jakieś ciekawe informacje, np jak sobie radzić z motywacją, jak reagować na krytykę. Dzisiaj najbardziej rozwalił mnie filmik z pytaniami i odpowiedziami: click! to trzeba po prostu obejrzeć, sama nie wiem czemu mnie to tak bawi :P

♦ Post Claire Hummel na temat robienia researchu jeśli chodzi o designy kostiumów xD Śledzę Claire od czasu opublikowania conceptów do Bioshock Infinitive. Co prawda rozwala mnie jej bojowe nastawienie, i niektóre jej poglądy są dosyć skrajne, ale muszę przyznać, że jest niezwykle konswkwentną osobą i istną kopalnią wiedzy : ) Naprawdę polecam śledzić jej tumbla. 

♦ Seria True Facts About.. która jest takim uproszczonym i skróconym a jednocześnie podanym w bardzo zabawnej formie dokumentem na temat różnych zwierząt :D Mnie takie rzeczy bardzo inspirują :3 (Jak macie jakieś źródła filmików przyrodniczych to się podzielcie *_*)

12 komentarzy:

  1. A Claire to się nie nazywa Hummel? Też bardzo mi się spodobał jej tekst i znalazłam dzięki niej duuuużo źródeł researchu. Lubię oglądać jej rzeczy, w jej galerii na deviantarcie można fajnie prześledzić jej progress od słabych cartoonów do genialnych conceptów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. argh xD Tak to jest jak się grafików zna bardziej po nicku niż prawdziwym nazwisku ^^" już poprawione! dzięki! :3

      Usuń
  2. ten mega dlugi post Claire wyskoczyl mi bodajze wczoraj na tumblerku, naprawde swietne rzeczy tam ma :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nom, dobrze śledzić takie osoby :D

      Usuń
  3. Łouuu ta biblioteka Pani Claire supeeeer :D Na pewno mi się przyda, bo z designu postaci/stroi jestem noga ;p
    A co to za poglądy skrajne i bojowe nastawienie? Jakieś afery i ploteczki xD? Ja sie w ogóle nie orientuje "co kto jak i gdzie" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy prześledzić jej tumbla i twittera :) generalnie chodzi o to że Claire sie bulwersuje na innych concept artystów. Czesto wytyka im błędy, czasem robi poprawki typu "o tak np moglaby ta sukienka wygladac" a poniewaz jest dosyc radykalna w pogladach i ma bardzo duza publicznosc to czasem sie natknie ktos kto wie lepiej (np zna sie na ubiorach z okreslonego wieku) i dla odmiany jej wytyka blad xD a ona wtedy dziekuje i przyznaje sie do bledu i robi redesign swojego redesignu... Moim zdaniem to dobrze ze ktos zwraca uwage na research bo to jest najwazniejsze co concept artist powinien robic, ale moim zdaniem nie mozna swoja miara oceniac wszystkich grafikow dookoła. Nie wszyscy maja taka duza publicznosc by poprawiac swoje koncepty po uslyszeniu opini specjalisty: a w pracy przy studio wrecz NIE mozesz pokazywac nic poki projekt nie zostanie ogłoszony lub wydany, a poniewaz nie wszystkie firmy maja budzet na zatrudnianie calego sztabu concept artystow, to czesto caly design lezy na barkach 3 -4 osob: i o ile mozemy mowic ze 3 osoby to duzo zeby zrobic research na temat ameryki 1912 roku, to w momencie kiedy gra zachacza o wiecej kultur, wiekszy zakres czasowy to 3 osoby to za malo zeby wdawac sie w szczegoly typu "gorsetu nie nosi sie na ubraniach!!!" Bo te 3osoby musza zalatwic i enviro i postacie i kolorystyke i architekture.... Chodzi mi o to, ze kolesiowa uwaza ze wszyscy powinni robic taki dokladny research jaki robila ona przy pracy nad bioshock infinite, kiedy nie wszystkie projekty opieraja sie o tak zawężony czas, miejsce i temat. A nawet jesli nie mowimy o projekcie typu gra komputerowa, a np o filmach disneya - gdzie rowniez robila redesign ksiezniczek bo oryginalne sa "niepoprawne historycznie" (lol) to ja na to odpowiem 'ale latwiej zanimowac kostium ktory ma 2 kolory i małą ilość detali' ;P ona jakby nie rozumie, ze bajki disneya pod wzgledem designu i stylu byly upraszczane nie bez powodu :P często nie myśli o "praktycznej" stronie designu - i nie chodzi mi tu o praktyczny funkcjonalny kostium postaci, tylko o mądre rozkładanie zaplecza ludzi tak aby w określonym czasie wykonali określony produkt w wybranej stylistyce - która też czesto jest wybierana metodą kompromisów.

      Usuń

    2. Dodatkowo czepia sie nawet fanow bioshocka ktorzy robia fanarty - ze robia je niepoprawne haha xD i ze powinni robic research. Bo przeciez elizabeth nie ubralaby gorsetu na koszule, albo ze bielizna w ktorej fani ją rysuja jest wspolczesna :P czyli zupelnie niehistoryczna i nie pasujaca do postaci ^^"

      Wiem że Claire chce dobrze, ale ma w sobie za malo empatii i zrozumienia dla concept artystow a nawet fanów. Uważam że warto zachecac ludzi do robienia researchu bo to ubogaca nas wszystkich, ale nie lubie jak ktos nazywa innych concept artystow LENIWYMI tylko dlatego ze ubrali jakies trzeciorzedne postaci npcow z gry fantasy w niepoprawnie historyczny gorset. ;P (jak fantasy może być niepoprawnie historycznie - NIE WIEM)

      Nie wszyscy pracują przy tak wąsko sprecyzowanych projektach, nie wszyscy mogą specjalizowac sie tylko w konceptowaniu kostiumow postaci, i nie wszyscy maja wystarczajaco duzo czasu na research. Do tego dochodza restrykcje techniczne typu " to bedzie zbyt czasochłonne, to jest za trudne do wykonania, tego nie da sie zanimowac," - a czasami nie ma po prostu na czym tego researchu oprzeć :p np przy pracy nad Rome II mielismy do zrobienia 9 frakcji na start gry - każda z nich była bardzo odmienna kulturowo od pozostałych. Jak się ma research 9 starożytnych kultur rozstrzelonych po europie, afryce i azji na przestrzeni wieków do researchu ameryki z 1912 roku? ;P Akurat 1912 nie był tak dawno; mieli już wtedy fotografie, filmy, PRASĘ a nawet książki pisane przez krawcowe i stylistów - nic więc dziwnego że można w tym przypadku wdawać się głęboko w szczegóły. Za to przy Rzymie przychodził do mnie czasem nasz firmowy historyk (tak, mamy historyka w firmie :P) i daje mi jakieś słabe ksero jakiejś starej książki z niewyraźną fotografią jakiejś płaskorzeźby i mówi mi że tam jest wyrzeźbiony helmet i że mam go narysować dla modelerów. Patrzę na to ksero, wypatruję tam hełmu i się go pytam "ale jesteś pewny że to jest hełm?" :P
      To co chcę powiedzieć to to, że jeśli jakaś gra nie jest w 100% super poprawna historycznie, to może to być wynikiem wielu czynników, ale na pewno nie zakłądałabym że jakiś inny concept artist był leniwy, bo to po prostu brak szacunku do pracy drugiego człowieka. Nigdy nie wiesz jakie decyzje stały za danym designem gry, więc moim zdaniem zamiast wytykać błędy i obrzucać się błotem lepiej jest po prostu uczyć dobrych nawyków, dlatego uważam że ten jej post z gotowymi stronkami z materiałami był MĄDRYM krokiem z jej strony.

      Usuń
    3. ho ho ho :D Ej ale jak to suknie księżniczek z disneja złe? Bluźnierstwo! xD

      Poza tym, WTF przecież to są gry i bajki i ogólnie pojęta rozrywka więc dlaczego wszystko miałoby być kropka w kropke jak historyczne fakty... ale to by było nudne :)) To właśnie jest super że w większości projektów ma się możliwość stworzyć mix kilku stylów itp itd. Takie fantasy np. to raj bo cuda na patyku mozesz robić :D w ogóle jak można rozpatrywać fantasy pod wzgledem poproawnosci historycznej :D

      Z mojego doświadczenia też wiem, że nie da sie zrobić każdego rodzaju ciuchów bo np. będzie sie trudno animować i po co ma taki animator siedzieć x więcej dupogodzin bo sobie falbanke ktoś wymyślił, a i bez niej byłoby super :) Czas i pieniądze są ograniczone a fun z robienia gorsetu na ubraniu tez może być duży xD Nie wszędzie też chcą supoer realistycznego ubioru - ma byc fajnie, charakterystycznie i już :)

      Ciekawi mnie jak sie z nią współpracuje z takim jej nastawieniem. :)

      Usuń
    4. A i jeszcze tak przy okazji, bo nie chcę odkopywać niepotrzebnie starych wpisów Twoich - jakiś czas temu natknęłam się na zbiorowe marudzenie artystów (jeden z nich zrobił mema z tego) na temat komentarzy na fb dotyczących ich pracy. Marudzenie o tym, że ludzie którzy się nie znają wypowiadają się o ich pracy wytykajac bzdurne błędy, kiedy oni tej krytyki nie chcą xD Ta sytuacja idealnie przedstawia to, o czym kiedyś pisałaś a propo fejsbuka i jego majnstrimowości :)

      Usuń
    5. Haha, tak, a już najlepiej stanąć na czubku góry lodowej i wrzucać wszystkich nie historycznych geeków do jednego wora i nazywać ich leniwymi concept artystami xD
      Zabawne jest to że jak ona sama wytyka błędy innym, to jej followerzy zaczynają być tacy sami dla niej. A ona potem się bulwersuje i pisze "chcesz być 50 osobą która mi mówi że...? tylko pamietaj ze internet jest dla wszystkich nie tylko dla Twoich ograniczonych poglądów!!!" lub coś w tym stylu xD Sama podnosi innym ciśnienie, a nie radzi sobie kiedy sama jest celem ataków xD stąd uważam ją za trochę kontrowersyjną osobę ale to nie wpływa na mój odbiór merytorycznej strony jej wypowiedzi. Często ma wartościowe posty, i porusza ciekawe tematy, dlatego ją polecam. :)

      Usuń
    6. PS: apropo falbanki - no dokładnie. Czasem ograniczenia techniczne lub ograniczenia czasowe uniemożliwiają zrobienie czegoś poprawnie :P Czasem stylistyka nakłada określone schematy, (np ta cała nagonka o bikini armorach w grach fantasy - nikomu to nie przeszkadzało dopóki dziewczyny z http://eschergirls.tumblr.com/ nie zaczęły rozdrapywać tematu w bardzo pretensjonalny sposób :D) i jeśli gra jest kierowana do młodych chłopców i dziewcząt, to będą designować armory dla kobiet typu TERA online, bo jest na to po prostu popyt (swoją drogą ja jestem fanką wielu z tych designów ^^" szczególnie Cataniacs) i hejt ze strony osób które >nie są odbiorcami gry< jest ignorowany przez developperów z oczywistych względów. Nie można zakładać że concept artyści są leniwcami lub idiotami tylko dlatego że naszym zdaniem design jest niepraktyczny, niehistoryczny lub seksistowski, w momencie kiedy prawdopodobnie w briefie conceptartyści mieli podkreślone, że armory mają być seksi :P Jeśli patrzysz na taki armor i myślić "seksi" to znaczy że spełnia on swoją funkcję :D Mam nadzieję że jasno się wyjaśniłam ^^"

      Usuń
    7. Ja nie mam nic do bikini armor i sądzę że duża część odbiorców tego tytułu również. :) Ciekawe czy gdzieś jest wersja takiej strony z krytyką wielkich muskularnych facetów :D

      A falbanki to szatan. Pamietam w artifexkie podmalowywałam jakąś postać (wtedy animacje były "pokladkowo" czy jak to nazwać i każdą klatkę trza było oddzielnie malować) i jakaś postać miała taki strój skomplikowany... mój boże... myślałam, że się za przeproszeniem zes**m :D :D Tyle godzin i wkurzającej dłubaniny. Never more xD

      Usuń